maanantai 12. marraskuuta 2012

Itärannikko, päivä per kaupunki

Matkamme itärannikolla  pysähtyi neljässä kaupungissa joissa kussakin yövyimme.  Alla kooste näistä kohteista yhdessä.

Port Stephens:  Nimi kattaa laajemman alueen rannikolta, ja asuimme hiljaisessa hotellissa keskuksista vähän syrjässä.  Kävimme illalla kävelyllä ostamassa vähän aamupalaa, ja löysimme lähettyviltä hyvin viihtyisän ravintolan illallista varten.  Aamulla kävimme ostamassa leipomosta tuoreita sämpylöitä aamupalaa varten.  Aurinko porotti jo aamusta kuumana parvekkeelle.

Koska alue on tunnettu siellä asuvista delfiineistä, kävimme aamupäivällä risteilyllä delfiinejä katsomassa.  Pari tulikin nähtyä, mutta anti jäi hieman laihaksi.  Tämän jälkeen menimme kilometrien pituiselle beachille harrastamaan body boardingia pariksi tunniksi, johon Tyynenmeren aallot tarjosivat loistavan mahdollisuuden.

Port Macquarie:  Yksi vaikeimmin äännettävistä paikoista ikinä.  Siihen voi keksiä ainakin tusinan tapaa lausua, ja paikalliset aina korjasivat kun jotain varianttia yritti, mutta ei ääntämystä ikinä enää myöhemmin muistanut.  (Lausuntaohje amerikkalaisittain on ”mah-quarry”, kuten louhos.)

Täällä vierailimme Billabong Wildlife Parkissa, joka oli yksi monista matkamme eläintarhoista jossa pääsi silittämään koaloita ja ruokkimaan kenguruja.  Kävimme myös Timbertown heritage villagessa, joka esitteli vanhaa timpurikylää ja sahaa.  Valitettavasti moni kohde oli mennyt kiinni klo 13 mennessä (kuten käsittämättömän monessa muussakin paikassa), mutta vanhan sahan höyrykoneet kävivät yhä ja olivat näkemisen arvoiset.

Coffs Harbour:  Saavuimme hotellille seitsemän maissa illalla, jossa odottikin melkoinen yllätys:  Koko hotelli oli kiinni, ovessa olleen lapun mukaisesti ”toistaiseksi”.  Muutaman puhelin jälkeen matkatoimisto sai kuitenkin järjestettyä uuden majoituksen parin kilometrin päästä.  Hotellissa oli kuulemma omistaja vaihtunut ja se oli yllättäen sulkeutunut kaksi päivää aiemmin, eikä matkatoimisto ollut huomannut meidän varaustamme siellä.

Coffs Harbourissa sijaitsi Pet Porpoise Pool, josta aiemmassa kirjoituksessakin kerrottiin.  Saimme varattua heiltä dolphin experiencen, jossa pääsi veteen delfiinien mukaan silittämään niitä, tutkimaan hampaita ja kieltä ja muita osia sekä tietysti poseeraamaan kuvassa.  Paras kokemus ikinä!  :-)

Byron Bay:  Mantereen itäisin kolkka oli hippien ja backpackereiden pyhiinvaelluskohde.  Valtaosa kaupoista myi luomuruokia, monivärisiä liehuvia vaatteita tai erilaisia suitsukkeita.  Byron Bayn majakalta oli mahtavat näköalat merelle ja kivikkoiselle rannikolle.

Majakan katsomisen jälkeen suuntasimmekin jo pohjoiseen, ja pysähdyimme vielä Gold Coastilla etsimään simpukoita beachilta ja pulahtamaan meressä.  Täältä suuntasimmekin Brisbaneen Aria tapaamaan.