lauantai 17. marraskuuta 2012

Port Douglas ja matkan päätöshuipennus

Viimeinen kohteemme matkalla oli Port Douglas, jossa vietimme neljä yötä kaksikerroksisessa villassa.  Järjestettyjä retkiä meillä oli kaksi, toinen Daintree National Parkiin ja Cape Tribulationiin, toinen Great Barrier Reefille.

Daintreen kierros tehtiin hyvän kuskin/oppaan seurassa bussilla joka muistutti lähinnä Pasia.  Pääsimme kulkemaan kierroksen trooppisessa sademetsässä (jossa nimensä mukaisesti satoi, ainakin osan ajasta), syömään maittavaa BBQ-lounasta ja tekemään tunnin risteilyn Daintree-jokea pitkin.  Risteilyllä näimme luonnossa jopa Australian kuuluisimman pedon, krokotiilin (pituus n. 30cm).

Australian julmin peto

Sademetsässä sataa

Illalla kävimme testaamassa hotellin tarjoaa BBQ-aluetta jälleen kengurufileillä, ja maittavaa oli.

Seuraavan päivän vietimme leppoisasti beachilla ja hotellin poolilla.  Port Douglasissa on näyttävä Four Mile Beach, joka nimensä mukaisesti on kilometrien pituinen.  Sieltä pystyi valitsemaan oman rauhaisan paikan lokoiluun.  Kävimme jopa varoituskylttejä uhmaten uimassa, vartioitu ja aidattu uima-alue kun oli kilometrien päässä.  Ranta oli myös täynnä pienenpieniä rapuja, jotka aina silloin tällöin uskaltautuivat ulos koloistaan aurinkoon.

Myös seuraavana päivänä pääsi pulikoimaan sydämensä kyllyydestä kun menimme suurelle valliriutalle snorklaamaan ja sukeltamaan.  Menimme isolla kantosiipialuksella valliriutan ulko-osilla kelluvalle lautalle, josta käsin pystyi tekemään monenlaista aktiviteettia.  Sää oli täysin aurinkoinen ja tyyni – näin hyvä keli on kuulemma vain parina kymmenenä päivänä vuodessa.

Koska olemme molemmat käyneet sukelluskurssit, kävimme ohjatulla 40 minuutin sukelluksella koralliriutalla.  Tämä oli minulle ensimmäinen sukelluskerta ulkomaiden lämpimissä ja kirkkaissa vesissä, ja kokemus oli mahtava.  Näimme jättiläissimpukoita sulkemassa kuoriaan, valtavan kalojen ja korallien kirjon sekä parimetrisen hain joka ui aivan ohjaajan vierestä.  (Minä onnistuin tämän missaamaan – Melli näki.)  Paikalla oli myös sukeltajia jotka videoivat ekskursiomme, ja videon saattoi ostaa jälkikäteen.

Sukelluksen jälkeen kävimme lasipohjaisella veneellä kiertelemässä (näimme ison kilpikonnan) sekä snorklaamassa.  Kaloja ui joka puolella ja riutta oli todella näyttävä tästäkin näkökulmasta.  Loistava päätös mahtavalle häämatkalle!